Copyright © Henk Filippo 2013. Ontwerp en webdesign Henk Filippo | All rights reserved

UwCampergids.nl

Reisverslag camperreis Abruzzen, Italië  - 7 t/m 20 juni 2014

14 daagse rondreis met wandelingen en excursies

dag 1 - zaterdag 7 juni - Zaterdagmiddag druppelen de deelnemers een voor een binnen op de agriturismocamping in het dorpje San Pio delle Camere in de buurt van L’Aquila. Iedereen zoekt een mooi plekje tussen de bomen op de camping, die we geheel voor ons zelf hebben. ’s Avonds genieten we van het heerlijke welkomstdiner met lokaal verbouwde specialiteiten als saffraan en truffel.

dag 2 - zondag 8 juni – Met de hele groep maken we een eerste wandeling door een afwisselend landschap van beboste heuvels en glooiende graanvelden vol klaprozen en korenbloemen. Onderweg zien we twee kasteelruines en de romaanse kerk van Bominaco. Op de terugweg volgen we  een historische schapenroute langs de ruïnes van het Romeinse Peltuinum, de schamele resten van een Romeinse stad. Er staan nog muren uit 46 v.Chr. en men is bezig met de restauratie van een amfitheater.

dag 3 - maandag 9 juni – ’s Ochtend brengen we een bezoek aan de Grotte di Stiffe, prachtige druipsteengrotten met een onderaardse waterval. Ondanks dringende verzoek om niet te fotograferen, flitsen stiekem de camera’s en smartphones. Daarna warmen we op met een koffie in het historische dorp Fontecchio en rijden we naar het parco regionale Sirente-Velino. Een super steil weggetje brengt ons naar een verlaten hoogvlakte, waar we een korte wandeling maken naar het zomerdorp Pagliare di Tione (2 uur). ’s Avond staan we ‘wild’ op een schitterende weide op de hoogvlakte Prato del Sirente, aan de voet van de Monte Sirente. Volgens iedereen de mooiste kampeerplek van de reis. Behalve oog voor het landschap heeft men veel belangstelling voor elkaars campers en worden verschillende modellen en handigheidjes vergeleken. Het onderwerp “camper” zal de komende dagen nog vaak terugkeren. De volgende ochtend worden we gewekt door het geklingel van de koeien, die langs onze campers trekken.

De schitterende camperplaats op de Prato del Sirente; we brengen een toast uit op de trouwdag van Fred en Evelien.

dag 4 – dinsdag 10 juni – Een rit van ca 100 km brengt ons naar het parco nazionale d’Abruzzo. Onderweg stoppen we een paar keer: we zien twee gemzen in een parkje bij Rovere, bezichtigen het kasteel van Celano en maken een korte wandeling in de gelijknamige kloof. Dan gaat ieder in zijn eigen tempo verder en zien we elkaar aan het eind van de middag in Pescasseroli. We maken een ‘berenexcursie’ onder leiding van een parkwachter. Een paar uur stappen we rond door bossen en weilanden, maar sporen van beren zien we nauwelijks. Eén verdroogde “berendrol” is onze score! En vanaf het uitzichtbalkon bij het verlaten dorp Gioa Vecchio speuren we met verrekijkers de omgeving af. De beren hebben vandaag geen zin om uit het bos te voorschijn te komen.

Wel beren gezien, maar niet in levenden lijve!

dag 5 - woensdag 11 juni – Met 6 fitte deelnemers maken we een lange bergwandeling door het Val di Rose naar de passo Cavuto op 2000 m hoogte. De klim van 900 hoogtemeters wordt beloond, want we zien enkele groepjes gemzen, die zich verschuilen in de loodrechte kalkrotsen. Door een oerwoudachtige vallei dalen we weer af naar het dorp Civitella Alfedena. De lange dag sluiten we af met een kort bezoek aan het stadje Barrea.

dag 6 - donderdag 12 juni - Eerst een prachtige rit over de passo Godi en een korte wandeling over een hoogvlakte, dan een bezoek aan wereldberoemde dorp Scanno, behorende tot de “borghi più belli d’Italia”. Het middeleeuwse centrum bestaat uit een dicht opeengepakte verzameling huizen en steegjes en is zeer fotogeniek. De meeste deelnemers komen vroeg aan op de fraaie camping boven het Lago di Scanno. Een bordje waarschuwt ons geen schoenen buiten te laten staan in verband met de plaatselijke volpo (vos). Niet veel later struint er inderdaad een sluwe vos door het gras, op zoek naar Hollandse schoenen.

dag 7 - vrijdag 13 juni – Weer een afwisselende rit voert ons naar de kloof van Saggitario en verder naar het bergmassief van Maiella. Onderweg maken we enkele mensen een wandeling vanuit de kloof van Saggitario naar het vestingdorp Castrovalva, een dorpje dat als een adelaarsnest bovenop een rots hangt. Via Sulmona rijden we naar een camping bij Caramanico in de Maiella, waar we twee nachten blijven. Dit keer heeft de camping zelfs een klein zwembad. Helaas is het weer vandaag omgeslagen en regenachtig.

Castrovalva, getekend door de Nederlandsce kunstenaar Escher

dag 8 - zaterdag 14 juni – Enkele deelnemers houden vandaag een rustdag en de rest maakt de wandeling door de kloof van de Rio Orfento, een van de mooiste en best beschermde valleien van de Majella en het hart van het natuurreservaat Valle dell’Orfento met een bijzondere flora en fauna. Het is ook een van de weinige kloven waar het hele jaar water stroomt en op de bodem groeit een oerwoudachtige vegetatie. Om het Orfentodal te kunnen bezoeken, schrijven we ons eerst in bij het bezoekerscentrum aan de rand van Caramanico Terme. Via een goed aangelegd trappenpad (scalelle) dalen we af naar de Orfento om dan steeds dieper de kloof in te gaan. Talloze bruggetjes gaan we over en via een oud, pittig stijgend, muildierenpad bereiken we het gehucht Decontra. Via een bloemrijk pad in de berghelling keren we terug naar Caramanico.

In de kloof van de Rio Orfento

dag 9 - zondag 15 juni – Een rit langs Roccamorice brengt ons naar het startpunt van de korte wandeling naar de spectaculaire kluizenaarsgrot van San Bartolomeo; het is erg slecht weer en als verzopen katten komen we aan in de kluizenaarsgrot. ’s Middags rijden we nog naar de Eremo Santo Spirito a Majella, tot 1293 de belangrijkste zetel van de orde van de Celestijnen en de grootste van de kluizenaarskapellen in de Majella. Daarna gaan we verder omhoog over een steil bergweggetje naar de passo Lanciano en de spectaculaire ‘wilde’ kampeerplek op 1900 m hoogte. We staan op een bizarre plek tussen bosjes zendmasten in de wolken, die af en toe even open trekken en uitzicht geven op het laagland en de Adriatische zee ver onder ons. Een schitterend ‘vogelvlucht-perspectief’.

De kluizenaarsgrot van San Bartolomeo - uitzicht vanaf de camperplaats bij de passo Lanciano

dag 10 - maandag 16 juni  - Na een koude, stormachtige nacht (die we goed doorstaan dankzij de standkachels in onze campers) rijden we naar het eind van het weggetje op 2000 m hoogte, maar zien af van een wandeling in de bergen. Want regenvlagen en wolken trekken voorbij en het onweert in de verte. Een lange afdaling brengt ons aan de voet van de bergen, waar ieder zijn eigen route kiest naar het kuststadje Ortona aan de Adriatische Zee. We staan hier twee nachten op een fraaie camping direct aan zee en hebben een hele privé-zwembaai voor ons zelf. Ondanks het regenachtige weer nemen we een heerlijke duik in de blauwe zee.

dag 11 - dinsdag 17 juni – Op deze rustdag maken enkele deelnemers een kustwandeling naar Punta Aderci aan de de Costa dei Trabocchi. De kust is vernoemd naar de vele trabocchi, visinstallaties die vrijwel geheel uit hout vervaardigd zijn en al eeuwenlang worden gebruikt.  ‘s Middags ontmoeten we elkaar weer voor een bezoek aan een wijngaard met wijnproeverij. Een erg leuke belevenis. De ontspannen dag sluiten we af in het stadje Ortona.

Camping, rechts: kustwandeling Punta Aderci

dag 12 - woensdag 18 juni – Een lange bergrit brengt iedereen op zijn eigen manier naar Santo Stefano di Sassania in het nationale park Gran Sasso d’Italia. Op het eind dwingt een wegopbreking ons tot een prachtige omweg over de hoogvlakte van Campo Imperatore naar Santo Stefano. Met onze 7 campers vullen we bijna de hele camping van Santo Stefano. Een Duitse california-camper voegt zich keurig in ons kringetje.

dag 13 - donderdag 19 juni - We wandelen direct vanaf de camping door het historische Santo Stefano en over hoogvlaktes naar het middeleeuwse kasteel van Calascio, het hoogste kasteel van de Abruzzen. Een prachtige plek, een van de hoogtepunten van de reis. De terugweg naar Santo Stefano blijkt overwoekerd en het pad is met moeite te volgen. Arnold, een van de deelnemers, gaat met veel enthousiasme voorop en baant een pad dwars door het struikgewas.

Camping Gran sasso en (rechts) het kasteel van Rocca Calascio

dag 14 - vrijdag 20 juni - Vandaag maken we een schitterende afsluitende bergtocht aan de voet van de Gran Sasso d’Italia boven de hoogvlakte Campo Imperatore. Zeer steil zigzaggen we omhoog naar een kleine rifugio (berghut). Sneeuwresten bemoeilijken het verdere verloop van de route, waardoor het voor enkele deelnemers te lastig wordt. Elly, Anjo, Joke en Henk zetten door en beklimmen de 2495 m hoge Monte Aquila.

Deelnemer Anjo schrijft: “Voor ons was het sportief hoogtepunt van deze prachtige camperreis door de Abruzzen de bergtocht in het Nationale park Gran Sasso naar de top van de Monte Aquila”.

’s Avonds verzamelen we voor een laatste borrel en briefing en besluiten we de reis met een heerlijk slotdiner op camping van Santo Stefano.